۱۳۹۰ دی ۲۰, سه‌شنبه

ریاست برق، آمریت فواید عامه و ریاست کار و امور اجتماعی؛ضعیف ترین ادارات دولتی بامیان

گزارش دهی حکومت محلی به مردم بامیان از هفت سال بدینسو در قالب های سکتور های هشتگانه که شامل تمام ادارات دولتی و موسسات همکار شان میباشد، باحضور مقامات حکومتی، نمایندگان بامیان در شورای ملی، نمایندگان جامعه مدنی و نمایندگان شوراهای محلی از تمام واحد های اداری ولایت بامیان، تدویر می یابد.
اما در کنفرانس گزارش دهی سال روان که اخیراً برگزار گردید تفاوت های مثبتی و قابل توجهی به چشم میخورد که ارزیابی گزارشدهندگان توسط مراجع مختلف را میتوان از موثرین و مفیدترین ابتکار ها و تفاوت های این بار، یاد کرد.
داکتر حبیبه سرابی والی بامیان نیز در مصاحبه هایی که با رسانه ها داشته است به ارزیابی از کارکرد ادارات مختلف دولتی اشاره نموده، ضمن یادآوری از کارکرد های مثبت بعضی از ادارات چون امنیت ملی، پولیس، شاروالی، حکومتــــــداری، ریاست های انکشاف دهات و معارف، به معرفی ادارات ضعیف که کارکرد شان نتوانسته است مورد قبول مردم قرار گیرد پرداخته و از اداراتی چون ریاست برق، ریاست کار و امور اجتماعی و آمریت فواید عامه به عنوان اداراتی که نتوانسته به نیازمندی ها مردم بامیان پاسخ گویند، یاد کرد.
ارزیابی والی بامیان در نوع خود قابل تقدیر است و تایید می کند که حداقل تفکیک و تمایزی در بین کارکردهای مثبت و منفی وجود دارد و این میتواند پاسخگویی حکومت به ملت را تقویه نموده و شفافیت را به میان آورد.
اما گزارشات حاکی از آن است که ادارات دیگری نیز به شدت مورد سوال و انتقاد شرکت کنندگان در کنفرانس قرار گرفته است. ریاست برق بامیان که قبلا نیز با انتقادات و اعتراضات زیادی در مواجهه بود، درین کنفرانس نیز چیزی برای گفتــــن نداشت و
نتوانست به قناعت سوال کنندگان بپردازد.
سخنان آقای خلیلی عضو شورای ولایتی بامیان در نوع خود نهایت درخور توجه بود بخصوص آنگاهی که از انتقال و فروش غیر قانونی روغن های مساعدت شده برای شاگردان مکاتب در کمیت های 450، 370 و 440 قطی روغن، در چهار راهی حاجی نوروز دشت برچی شهر کابل به عنوان نمونه یاد نمود یا وقتی که از عدم دسترسی %70 فیصد مردم مناطق شیوقول ولسوالی ورس به خدمات مخابراتی یاد نمود و یا هم آنگاهی که از کیفیت پایین بعضی از پروژه ها نام برد و در قسمتی هم از حضور فقط 15نفر شاگرد در اوقات رسمی در یکی از لیسه های ولایت بامیان ذکر بعمل آورد و ناظرین ریاست معارف را به بی کفایتی و بی صلاحیتی و یاهم معامله و پول خوری متهم کرد.
ریاست انکشاف دهات که یکی از ادارات کلیدی بوده و پروژه های انکشافی زیربنایی زیادی در سطح ولایت بامیان به تطبیق گرفته است نیز از سوی یکی از عضای شورای ولایتی بامیان به توجه ویژه به یک قوم خاص متهم گردید که با عکس العمل تعدادی از اشتراک کنندگان روبرو شد و پس از به تشنج کشانیده شدن جلسه، با دخالت والی بامیان، اوضاع به حالت عادی برگشت.
سوالات زیادی متوجه بعضی از ادارات دیگر نیز بود که میتوان گفت نتوانستد آنگونه که باید و شاید قناعت مردم را بدست آورد.
اما جای امیدواری این است که قرار است ارزیابی نهایی و پس از برگزاری کنفرانس توسط اداره ولایت، شورای ولایتی و دفتر یوناما صورت گیرد و پس از تحلیل علمی و تخنیکی کارکرد های ادارات ، نتایج دقیق و سنجیده شده آن انتشار یابد.
گذشت زمان و انتشار نتایج این ارزیابی نشان خواهد داد که واقعا فعالیت ها و دست آوردهای ادارات دولتی و موسسات همکارشان در بامیان، چگونه و با کدام کیفیت انجام پذیرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: