۱۳۸۹ دی ۱۱, شنبه

وزير انر‍ژي و آب؛‌ بي كفايت ترين و فاسد ترين وزير

خبرگزاری اسوشتید پرس گزارش داده است که یک سال پیش مقامات امریکایی به حامد کرزی رییس جمهور افغانستان گفته بودند که اسماعیل خان وزیر انرژی و آب را از کابینه اش دور سازد، در غیر آن واشنگتن کمک هایش با افغانستان را قطع خواهد کرد.به اساس اسناد محرمانهء دیپلوماتیک که نشر شده، رییس جمهور کرزی در برابر این خواستهء امریکایی ها مخالفت کرد و اسماعیل خان را که امریکایی ها را از همه بد تر می پنداشت به حیث وزیر در وزارت گماشت که پروژه های امریکا به ارزش دو ملیارد دالر امریکایی در آن در حال اجرا اند.در اسنادیکه توسط صفحهء انترنتی ویکی لیکس افشا شده، آمده است که رییس جمهور کرزی با گماشتن اسماعیل خان به حیث وزیر آب و برق خواست نشان دهد که تا چه حد امریکایی ها نمی توانند بالای وی نفوذ داشته باشند.خبرگزاری اسوشیتد پرس با اتکا به اسناد افشا شده توسط ویکی لیکس گزارش می دهد که با وجود به میان آمدن این اختلافات میان کرزی و واشنگتن در سال 2009، امریکا به کمک هایش با افغانستان ادامه داد.به اساس این گزارش اسوشیتد پرس، کارل آیکن بیری سفیر امریکا در کابل از حامد کرزی خواست تا اسماعیل خان را در تشکیل کابینه اش جا ندهد. مطابق به گزارش اسوشیتد پرس، در اسناد ویکی لیکس آمده که آیکن بیری گفته است، اسماعیل خان که یکی از جنگ سالاران پیشین است در فساد و بی کفایتی شهرت دارد.در گزارش گفته شده است که حامد کرزی با وجود تهدید امریکا که کمک هایش را با افغانستان متوقف خواهد ساخت، اسماعیل خان را به حیث وزیر انرژی و آب مقرر کرد. در این حال اسماعیل خان در گفتگوی کوتاه با خبرگزاری اسوشیتد پرس از پاسخ دادن به این سوال که آیا حضور در موقف وزارت سود شخصی دارد یا خیر، انکار کرد، ولی گفت که در وزارت به رهبری وی فساد به پیمانهء زیاد وجود ندارد. اسماعیل خان هم چنان گفته است که از وزارت انرژی و آب پول مفقود نشده، بلکه همهء عواید این وزارت به وزارت مالیه داده شده است.اسماعیل خان هم چنان گفته است که او از شکایت های که در مورد وی و وزارتش وجود دارند، خبر نیست و اگر چنین شکایت هم وجود داشته باشد، کسی در مورد آن به وی چیزی نه گفته است.ایالات متحدهء امریکا به ارزش صد ها ملیون دالر را در بخش پروژه های انرژی و آب به مصرف می رساند تا با استفاده از عواید این سکتور حکومت افغانستان بتواند پول به دست آورد. اما به اساس تحقیقات که اداره های امریکایی انجام داده اند، سالانه مقدار زیاد از این عواید نا پدید می شوند.
اين در حاليست كه آقاي امير اسمعيل خان در طول دوران وزارتش،‌ تا اكنون كوچكترين اقدامي در راستاي راه اندازي پروژه هاي برق در ولايت باميان نكرده است و اين ولايت از نگاه داشتن انر‍ژي برق در زمره محروم ترين ولايات كشور قرار گرفته است.

۲ نظر:

زکی گفت...

بله کاملا موافقم با اینکه بامیان می تواند با بستر مناسبی که دارد به راحتی و با کمترین هزینه برق کل افغانستان را تأمین کند ولی با حسودی و چشم تنگی کوردلان و قبیله گرایان اندک توجهی به برق بامیان نشده درد زمانی بیشتر می شود که درعین حال امنترین ولایت درطول ده سال گذشته نیز بامیان بوده که حتی یک زن که در ولایات دیگر از خانه اش بیرون آمده نمی تواند والی این ولایت است. بند برق توبچی که حتی در زمان داود خان کارآن افتتاح شده بود نیز در سطح بسیار پایین و با ظرفیت خیلی محدود لنگان لنگان مستقیم از طرف امریکاییها کار می شود ولی قبیله گرایان تحمل همین اندازه باز سازی را ندارند و هر روز سنگ اندازی می کنند.
شما شنیده اید که کشور جاپان هفت سال پیش برای ساختن جاده ی بامیان و دایکندی به خاطر امنیت بی نظیرش اعلان آمادگی کرد ولی نگذاشتند و گفتند اول باید ولایتهای درجه یک را کار کنی بعد به آنجا بروی!!!
البته با این همه بازهم پشتونها بد تر از انحصار طلبان دیگر نیست. بلکه در خود خواهی و تبعیض گرایی یکی قوی تر از دیگری است.
رهبران خر سوار ما نیز که از ارتباطات بین المللی و طرحهای ملی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و... اصلا اطلاعی ندارند بلکه فقط برای خوش خدمتی و گرفتن چند هزار دلار و فروختن مردم مسابقه گذاشته اند.

ناشناس گفت...

ډيرو درنو دپامیان وروڼو . که مونږ اوتاسو له تورن اسماعیل یاله ورته خاینینو نه دښو کارونو امید کوو ښایی دې ته ورته وی چی له ناجو نه انګور یا مڼې غواړو . دافغانستان دټولو خلکو دی خدایتعالی مرستندوی او خلاصندوی شی . مونږ ټولو ته دی خدای هدایت وکړی ترڅو مو منافقین او وطن پلورونکی په خپلو منځو کې په جنګ وانچوی.اوداسی علمی کادرونه مونږ ته راپه برخه شی چی دخبل هېواد او خلکو سره پرته له توپیر نه مینه او زړه سوی ولری .