۱۳۹۱ تیر ۱۱, یکشنبه

رئیس احصائیه مرکزی باید محاکه شود





هزاران تن از مردم بامیان ،با راه اندازی تظاهراتی مسالمت آمیز، آمار اعلام شده از نفوس این ولایت توسط احصائیه مرکزی را غیر واقعی و ناعادلانه خوانده و خشم و انزجار شدید شان را نسبت به این اقدام خصمانه اداره احصائیه مرکزی اعلان کردند.
مردم بامیان درین تظاهرات خواهان به محاکمه کشاندن  عبدالرحمن غفوری رئیس احصائیه مرکزی شده و خواهان پیگیری قانون آن شدند.
در این تظاهرات که  از مسجد  جامع رهبر شهید بامیان شروع و تا برابر دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد(یوناما) ادامه داشت، مردم بامیان با سر دادن شعارهای" احصائیه مرکزی عدالت، عدالت" و " احصائیه مرکزی خیانتت هویداست" خواهان نفوس شماری مجدد این ولایت و اعلام نفوس واقعی آن شدند.
محمد عزیز شفق رئیس شورای ولایتی بامیان در ختم این تظاهرات به خبرنگاران گفت:" مردم بامیان آمار اعلام شده از سوی احصائیه مرکزی کشور را غیر واقعی، نا عادلانه و کاملا مغرضانه می دانند و خواهان اعلام نفوس واقعی این ولایت هستند".
رئیس شورای ولایتی بامیان افزود:" مبتنی بر آماری که از سوی مراکز ملی و بین المللی همانند برنامه همبستگی ملی، نهاد های مربوط سازمان ملل و برنامه های واکسیناسیون ملل متحد ارائه شده، نفوس ولایت بامیان نزدیک به 750 هزار نفر هست اما احصائیه مرکزی نفوس این ولایت را 368 هزار نفر اعلام کرده است".
آقای شفق در ادامه می گوید:" در صورتی که به خواسته های عدالت خواهانه آنان جواب مثبت داده نشود، مردم بامیان در برابر این خیانت  آشکار اداره احصائیه مرکزی خاموش ننشسته واعتراضات شان را تداوم خواهند داد".
در همین حال محمد سجاد محسنی رئیس شورای هماهنگی احزاب سیاسی در بامیان در گفتگو با خبرنگاران، آمار اعلام شده نفوس ولایت بامیان از سوی احصائیه مرکزی را  جنایت و ظلم تاریخی بر مردم این ولایت عنوان کرده گفت:"افرادی که در این سروی استخدام شده بودند، به قریه جات مراجعه نکرده اند و فورمه ها را خود پر کرده اند، بدین اساس نفوس اعلام شده نیز غیر واقعی می باشد".
محسنی افزود بمنظور اینکه حق مردم بامیان ضایع نشود حکومت مرکزی باید هیات حقیقت یابی را برای بررسی و بازبینی پروسه نفوس شماری به این ولایت بفرستد.
در قطعنامه ای این تظاهرات، صلح دوستی، مدنیت و عدالت خواهی مردم بامیان و اینکه این مردم ازآغاز روند جدید در کشور حمایت کرده و همیشه خواسته های شان را با زبان منطق و عقلانیت بصورت مسالمت آمیز بیان داشته اند، یاد شده و گفته شده است که با این وجود مردم بامیان از نبود انکشاف متوازن و عدالت اجتماعی رنج کشیده و بار دیگر این حق تلفی و بیعدالتی از دریچه احصائیه مرکزی، بامیان و بامیانیها را ناجوانمردانه هدف قرار داده است.
دربخش دیگری از این قطعنامه آمده است که بر اساس آمار منابع تطبیق کننده واکسیناسیون، ریاست معارف، و کمیسیون انتخابات در بامیان، تنها 167 هزار طفل زیر پنج سال، 134 هزار دانش آموز مکتب بین سنین 7 الی 18 در این ولایت زندگی دارند و 242 هزار واجد شرایط رای  دهی بالای هجده سال برای شرکت در انتخابات سال  1389  هجری شمسی کارت رای دهی دریافت کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست: