۱۳۸۹ بهمن ۲۳, شنبه

مقصر اصلی عدم بازگشایی راههای مواصلاتی ولایت بامیان کیست؟

حدود دو هفته از باریدن برف های سبک و نه چندان سنگین در بامیان میگذرد که بواسطه آن چندین مسیر اصلی که مرکز ولایت بامیان را با سایر ولسوالی ها متصل میسازد، مسدود گردیده اند، و اما مهمترین مسیری که از طریق کوتل شاتو ولایت بامیان و ولسوالی یکاولنگ را با ولسوالی پنجاب و پس از آن با ولسوالی ورس و حتی ولایت دایکندی متصل میسازد، با آنکه بارها از بازگشایی آن حرف و حدیث های بگوش میرسید تا هم اکنون نیز بروی ترافیک و عبور و مرور وسایط بسته میباشد.
هم اکنون خبر میرسد که تعدادی از وسایط در کوتل شاتو که سرنشینان آن شامل زنان و کودکان نیز میباشد در میان برف و باد و طوفان گیر کرده اند که خوشبختانه مسافرین توسط وسایط دیگری به بامیان انتقال یافته است.
در این میان وضاحت ندارد که دلیل اصلی عدم بازگشایی این کوتل در چیست؟ و در کجا باید به دنبال مقصر اصلی گشت؟ آمر فواید عامه ولایت بامیان قبلا در مصاحبه اش با رسانه ها گفته بود که شرکتی که برفپاکی این مسیر را قرار داد کرده است ماشین آلات کافی برفپاکی را در اختیار ندارد تا بتواند در زودترین فرصت این شاهراه را بازگشایی کند.
با در نظرداشت اظهارات آمر فواید عامه بامیان، زوایای دیگری این قضیه گشوده میشود و این سوال پیش می آید که با توج به اینکه در یکی از مراحل تدارکاتی عقد قرار دادها، یکی از اصول پذیرفته شده ارزیابی تخنیکی و بررسی توانایی های تخنیکی و مدیریتی داوطلبان میشود، که ظاهراً این امر یا بدلیل بی توجهی و یا هم احتمالا معاملات و زد و بندها عملی نشده است. از طرف دیگر آنچه واضح و انکار ناپذیر است و تجربه نیز آن را ثابت ساخته است، بی مسئولیتی و بی توجهی شرکت های قراردادی و مسئولین ولایتی که ناظر بر عملکرد آنان باید باشند میباشد، و این امر باعث میگردد تا قرار داد بگونه ای که در آن تصریح شده است عملی نگردیده و در نتیجه قراردادی ها بدون کارکرد مثبت پول های فراوانی را به جیب میزنند و آنچه باقی می ماند مشکلاتی سختیهائیست که مردم عادی باید تحمل کنند.
بناءً مقصر اصلی این کمکاری و تعلل کیست؟ آمر فواید عامه بامیان؟ هیئت تدارکات و یا شرکت قرار دادی؟

۲ نظر:

ناشناس گفت...

این مسائیل به تو مربوط نمیشه برار. حتما این قراردادی هم ار بامیان نیست که ایقه بهانه سازی داری.

سليمان احمدي گفت...

آقای ناشناس
شما با کدام منطق سالم میتوانید به من بگویید که مسایل جاری در بامیان مربوط من نمیشود، فکر کنم شما عقب مانده ذهنی هستید و یا اینکه از تبار توطئه گران و دسیسه بازانی هستید که از طریق دامن زدن به مسایل قومی و منطقوی به اهداف تان میخواهید برسید. حال مهم نیست که این شرکت از بامیان باشد و یا خارج از بامیان، مهم مشکلاتیست که از ناحیه این شرکت بوجود آمده است.
به هرحال توصیه می کنم بفکر تداوی ذهن مریض تان باشید.