۱۳۹۰ شهریور ۳۰, چهارشنبه

قتل ربانی کرزی را وادار به تغییر پالیسی برادری با طالبان خواهد کرد؟

برهان الدین ربانی یکی از شخصیت های جهادی افغانستان، دیروز بدست طالبان در منزلش در کابل کشته شد، او پس از پیروزی مجاهدین مدتی را بشکل قانونی و پس از آن الی حمله ناتو و آمریکا به افغانستان، رئیس جمهور خوانده کشور بود.
و اما تاثیرات این ترور بر وضعیت آینده افغانستان چه خواهد بود؟
ربانی بزرگترین شخصیت سیاسی قوم تاجک؛ یکی از اقوام بزرگ ساکن در کشور است که هم اکنون سهم برجسته و بازری را در مشارکت سیاسی، نظامی افغانستان دارد، قومی که تعداد زیادی از بزرگان آن همواره با طالبان مخالف بوده و به پروسه صلح که رهبری آن را ربانی به عهده داشت اعتماد نداشتند.
با کشته شدن ربانی ادعای اکثریت کثیر از مردم افغانستان که پیوستن طالبان به پروسه صلح را یک آرزوی بیهوده و ناشدنی میدانستند یک بار دیگر ثابت شد و این میتواند پس از کشته شدن ربانی به شکل جدی تری دنبال گردد و صفحه جدیدی در سیاست افغانستان بگشاید.
بناءً بعید نیست که سیاست تاجک ها (جمعیت اسلامی) و سایر اقوام افغانستان نسبت به پالیسی ناسالم کرزی و همقطارانش به شدت تغییر کند و پروسه صلح جاری را با چالش های جدی مواجه نموده و یا حتی به قطع آن بینجامد.
اظهارات عطا محمد نور والی بلخ و یکی از شخصیت های بزرگ نظامی، سیاسی فعلی جمعیت اسلامی و تاجک ها، بخوبی موید این گفته هاست.
بهر حال گذشت زمان در آینده نشان خواهد داد که افغانستان به کدام رو حرکت خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: