۱۳۹۰ خرداد ۲۳, دوشنبه

شهادت ضحاک ؛ اثرات و پیامدها

روز سه شنبه هفته گذشته جواد ضحاک رئیس شورای ولایتی بامیان از سوی افراد مسلح گروه طالبان در دره غوربند ولایت پروان به شهادت رسید. اما با توجه به شرایط فعلی موجود در کشور و اهمیت قضیه، پیامد ها، عوامل و اثرات آن قابل تأمل و بررسیست .
جواد ضحاک رئیس شورای ولایتی ولایت بامیان روز جمعه هفته گذشته در حالیکه از کابل به طرف بامیان در حرکت بود در ساحه سیاه گرد غوربند ولایت پروان از سوی گروهی از افراد مسلح ربوده شده و پس از گذشت چهار روز وی را به شهادت رسانیده و جسدش را رها کرده بودند تا اینکه توسط هلیکوپتر های نظامی وزارت دفاع ملی کشور به بامیان منتقل و به خاک سپرده شد.
با سقوط طالبان و برقراری نظام دموکراسی در کشور، جواد ضحاک به حیث رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در بامیان تقرر یافت و در سال 1384 در اولین دور انتخابات شورای ولایتی، به حیث نماینده شورای ولایتی بامیان با آرای مردم برگزیده شد و در آخرین سال حضورش در آن دور ریاست آن را برعهده داشت، در دور دوم انتخابات شورای ولایتی نیز ایشان باردیگر به نمایندگی شورای ولایتی رسیدند و توانست بازهم ریاست آن را عهده دارشود.
شهید جواد ضحاک یکی از شخصیت های برجسته جهادی در ولایت بامیان بود که در دوران جهاد یکی از افراد نزدیک به شهید عبدالعلی مزاری رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان به شمار میرفت و در دوران جنگ های گذشته اسارت و جراحت را نیز تجربه کرده بود.
شجاعت، جسارت، حمایت از مردم و ضعفاء و انتقاد از ضعف ها و کمکاری های دولت مشخصه بارز شهید ضحاک بود که او را به عنوان پدیده کم نظیر و یگانه در بامیان مبدل ساخته بود و همین عامل بر اهمیت بخشیدن به شخصیت وی افزوده بود.
این درحالیست که قرار است پروسه انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به قوت های امنیتی بامیان بزودی از ولایت بامیان آغاز یابد.
غلام سخی نیکپی آمر امنیت فرماندهی امنیه ولایت بامیان، میگوید: "قضیه شهادت آقای ضحاک بالای پروسه انتقال امنیت، تامین امنیت و یا تغییر انتقال قدرت، تاثیری نداشته، نیروهای افغان به کمک مردم، بیدار و هوشیارند و در اینگونه موضوعات، توانمندی دفاع از بامیان را دارند." وی می افزاید: " پیامد های سیاسی این قضیه را همه مردم افغانستان، میدانند، مردم آگاهی دارند و بیدارند بناءً این قضیه نمتواند پیامد منفی داشته باشد.
حیدر علی احمدی عضو شورای ولایتی بامیان، میگوید ما قبلاهم به مقامات و ادارات ذیربط ، به ارتباط خروج نیروهای نظامی خارجی از بامیان جلساتی را داشته ایم و آن را به نفع مردم ندانسته ایم، بناءً شهادت آقای ضحاک یکبار دیگر ثابت ساخت که بامیان گرچه امن است ولی همیشه از طرف ولایات ناامن همجوار مورد تهدید بوده و هست، و این تأکید اقای ضحاک شهید هم بود. وی باردیگر برموضع قبلی شورای ولایتی بامیان مبنی بر عدم آغاز پروسه انتقال از بامیان تاکید کرده و افزود که با این کار ممکن است امنیت بامیان به مخاطره افتد.
همچنان با تحرکاتی که اخیراً طالبان در مسیر شاهراههای کابل – بامیان داشته اند، رفت و آمد مردم و کالاهای تجارتی به بامیان با مشکلاتی مواجه گردیده و از نظر اقتصادی نیز تاثیراتی داشته است، در همین زمینه آقای حیدرعلی احمدی، باورمند است که وقتی راه امنیت نداشته باشد و انتقال مواد با مشکل مواجه شود، طبیعی است که در وضعیت اقتصادی، اجتماعی مردم و جامعه اثرات منفی خواهد داشت، وی می افزاید که طبق گزارشات بعد از شهادت رئیس شورای ولایتی، نیز طالبان در مسیر راه غوربند مسافرین و عابرین را از موترها پایین کرده و بعد از جستجوی شان آنان را مورد تهدید قرار داده و بعد از اینکه نتوانسته اند چیزی بدست بیاورند آنان را رها کرده اند.
وی در مورد اینکه آیا سایر اعضای شورای ولایتی بامیان نیز مورد تهدید هستند و آیا مورد حمله قرار خواند گرفت، می افزاید که با توجه به شرایط موجود مسلم است که اگر طالبان دست شان به اعضای شورای ولایتی برسد، به عنوان اهداف برجسته طالبان و دشمنان افغانستان، تهدیدات جدی را متوجه آنان خواهد ساخت.
اما عبدالرحمن احمدی سخنگوی والی بامیان، ضمن اشاره به عمق فاجعه شهادت آقای جواد ضحاک و تاثیرات عاطفی آن بر مردم بامیان، می افزاید با توجه به اینکه حملات طالبان بارها درین مسیر صورت گرفته و تلفاتی نیز در پی داشته است، روند انتقال مسئولیت های امنیتی بامشکل مواجه نخواهد شد.
سخنگوی والی بامیان، به موقعیت جغرافیایی بامیان و اینکه بخش اعظم مواد عرضه شونده در بازارهای بامیان از مسیر غوربند و یا میدان وردک، از خارج از بامیان وارد میشوند، از نقش مهم راههای مواصلاتی در زندگی اقتصادی مردم یاد و میگوید که حکومت محلی بامیان تلاش های جدی تری را براه انداخته است تا بتواند در تامین امنیت راههای مواصلاتی منتهی به بامیان با کمک حکومت مرکزی اقداماتی را انجام دهد.
وی پیامد های شهادت آقای ضحاک را قطعا موثر بر روی زندگی مردم میداند و آن را وابسته به شعور سیاسی و رفتار های سیاسی اجتماعی مردم، میداند و می افزاید در صورت مدیریت درست درینگونه مواقع، باعث میگردد تا شعور و نبوغ سیاسی مردم بالا رفته و از آن در سرنوشت آینده شان استفاده نمایند.
راضیه اقبالزاده معاون شورای ولایتی بامیان نیز تاکید می کند که با توجه به شرایط فعلی و تلاش های انجام یافته در گذشته، نباید روند انتقال مسئولیت های امنیتی نباید از بامیان آغاز یابد، زیرا احتمال خطرات جدی فراروی بامیان و به مخاطره افتیدن امنیت فعلی بامیان وجود دارد.
او علاوه میکند که با افزایش ناامنی ها در مسیر شاهراههای منتهی به بامیان و عدم کنترول و توجه بخش های امنیتی درین قسمت، طبیعی است که با تداوم روند فعلی، اقتصاد مردم با چالش هایی روبرو خواهد گردیده و رفت و آمد و حتی روحیه مردم تضعیف خواهد شد."
خانم اقبالزاده پیامد های اجتماعی حادثه، را تاثیر عمیق آن برروی روحیه مردم، میداند و میگوید ممکن است مردم بعد ازین کمتر سفر نموده و بدلیل ترس از تکرار حادثه بر روی آنان، کمتر به رفت و آمد مبادرت ورزند.
آنچه به عنوان بخشی از نگرانی های جدی مردم را در شرایط دشوار کنونی کشور تشکیل میدهد، حوادث و اتفاقاتی است که ممکن است بعد از وقوع حادثه شهادت جواد ضحاک رئیس شورای ولایتی بامیان، رخ دهد.
الحاج عزیزالله "حمیدی" آگاه سیاسی درین مورد میگوید که بدنبال این حادثه اعتماد مردم به دولتمردان که باطالبان و تروریزم ندای یک طرفه سر میدهند، بیشتر از پیش سیر نزولی پیدا کرده و در نهایت مردم از دولت فاصله میگیرند، وی ضمن اینکه تاثیرات حادثه یاد شده را در روند انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان را جدا منفی می داند و باورمند به این است که دشمن در صدد استفاده از خلای ناشی از نبود قوای مدافع و نیروهای امنیتی بوده و با خروج نیروهای امنیتی خارجی از بامیان تحرکات نظامی دشمن بیشتر خواهد شد و امنیت و آرامش مردم تحت تاثیر ناامنی ها قرار خواهد گرفت.
آقای حمیدی بر آسیب پذیر بودن مردم بامیان تاکید میکند و از اینکه نا امنی راههای مواصلاتی و عدم انتقال مواد مورد ضرورت مردم تاثیرات ناگوار بر اقتصاد و زندگی مردم دارد یاد میکند و مردم را اولین قربانی اینگونه حوادث میداند.
بناءً به باور آقای حمیدی و دیگر آگاهان امور، در صورتیکه دولت توجه جدی در قسمت تأمین امنیت مردم کشور نداشته باشد، ایجاد فاصله بین دولت و ملت، مرگ نظام را در پی خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست: