۱۳۸۹ شهریور ۳۰, سه‌شنبه

رخداد های انتخاباتی

در روز انتخابات پارلمانی در ولایت بامیان اتفاقاتی رخداده است که تعدادی از آنان به شرح ذیل است:
1- موتر های که رای دهندگان را انتقال میدادند در حالیکه عکس های کاندیدان از جمله عبدالرحمن شهیدانی و زرکی کاظمی را نصب کرده بودند تا ده متری سایت ها نیز میرسیدند و جالب اینکه مورد اعتراض هیچکسی نیز قرار نمی گرفتند.
2- در سایت لیسه نسوان مرکز بامیان وقتی من به عنوان ناظر یکی از کاندیدان نسبت به نزدیک شدن موتر هایی که در آن چندین عکس از کاندیدان یاد شده نصب شده بود به ده متری مرکز رای گیری اعتراض کردم برخورد نسبتا جدی ای با یکی از مسئولین پولیس امنیتی پیدا کردم تا اینکه با وساطت یکی از دوستان جدال خاتمه یافت اما وقتی با شخص قوماندان امنیه تماس گرفتم با اعتنایی به مسئله تیلفون را قطع کرد و بمن پاسخ قناعت کننده نداد.
3- من خودم با چشم خود دیدم که تعدادی از طرفداران یک کاندید مشخص در بیش تر از دو مرکز رای دهی رای دادند.
4- در سایت لیسه نسوان شیرین هزاره در دره فولادی مرکز بامیان نیروهای امنیتی بدون کدام دلیل موجه مانع ورود ناظرین یکی از کاندیدان شده است.
5- در سایت لیسه نسوان مرکز بامیان درگیری میان زنان رخداده است که احتمالاً عمدی بوده است تا فضا متشنج شده و عده ای از آن بمنظور تقلب استفاده کنند.
6- در سایت توپچی نیز عده ای بطور آشکار به نفع یکی از کاندیدان کمپاین میکرده است.
7- در لیسه ذکور مرکز بامیان همانند تمام سایت های دیگر ماشین سوراخ کن قابل استفاده نبوده و هرمحل به روش خودش به سوراخ کارت های رای دهی اقدام میکردند که این عمل باعث مساعد شدن زمینه رای دهی چندین باره را مساعد ساخته بود. وقتی این موضوع با مسئولین کمیسیون انتخابات در میان گذاشته شد یکی از آنان با اظهار عجز و بیچارگی ابراز داشت که مواد و لوازم بی کیفیت و بدل از مرکز برای آنان فرستاده شده است و هیچ کاری از دست آنان بر نمی آید.
8- حزب انسجام ملی افغانستان که در استخدام اعضای خویش در ادارات دولتی دست نهایت بالایی دارد و ازین بابت به حزب مامور زی نیز شهرت یافته است با نفوذ در کمیسیون انتخابات نیز افراد زیادی را در سایت ها استخدام کرده بودند تا بتوانند از ان طریق برای کاندید مورد نظر شان رای جمع آوری کنند. اما اینکه در این راستا تا چه حد موفق عمل کرده اند نتایج انتخابات نشان خواهد داد.

هیچ نظری موجود نیست: