۱۳۸۹ شهریور ۳۱, چهارشنبه

سیستم ناکارا عامل بروز تخلفات انتخاباتی

همگان واقفند که در جریان روز انتخابات در ولایت بامیان تخلفات و تقلبات گسترده ای به وقوع پیوسته است اما در مقابل شکایات کمتری در این خصوص به ثبت رسیده است .اما اینکه با وجود تقلبات و تخلفات وسیع شکایات زیادی صورت نگرفته است دلایل زیادی میتواند داشته باشد :
1- وجود توطئه بزرگ و سنگین نظام قوم محور افغانستان در راستای حذف هزاره هااز قدرت و سیاست که باعث میشود تا شکایات به درستی بررسی نشده و در نتیجه کسی اقدام به شکایت نکند.
2- ترکیب نا متعادل اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی در بامیان که زمینه اعتماد به آنان را سلب کرده و این ذهنیت را بوجود آورده است که این کمیسیون بی طرف نیست و جانبدارانه عمل می کند.
3- ترس و هراس از زورمداران و قدرتمندان که باعث شده است تا عده ای بمنظور جلوگیری از عواقب ناگوار شکایت شان در آینده اقدام به درج شکایت نکنند.
4- عدم پاسخگو بودن اعضای کمیسیون سمع شکایات بامیان که موجب بی علاقه شدن مردم در ثبت شکایات شده است. این کمیسیون قبلا در جریان کمپاین های انتخاباتی اقدام به بررسی درست شکایات نکرده است (من خودم رسماً شکایتی را ثبت کرده ام اما تا هنوز سرنوشت آن معلوم نیست) و در تمام مدت زمان کمپاین انتخاباتی و حتی در روز انتخابات شماره های تماسی که اعلام شده بود کاملاً خاموش بوده است.
البته موضوع دیگری که قابل یاد آوریست پاسخگو نبودن سیستم بررسی شکایات است،زیرا تمام کار کمیسیون سمع شکایات به رسیدگی به شکایات رسیده آنهم با اسناد و مدارک خلاصه میشود، در حالیکه تخلفات و تقلبات وسیعی صورت گرفته است که امکان تهیه اسناد، مدارک و شواهد از آنان نامممکن بوده است و این نشان میدهد که باید یک سیستم نظارتی قوی و موثر وجود داشته باشد تا از بروز تقلبات و تخلفات جلوگیری صورت گیرد نه اینکه فقط شکایات ثبت شده روی کاغذ به بررسی گرفته شود.

هیچ نظری موجود نیست: