۱۳۸۹ آبان ۶, پنجشنبه

بامیان و چند اداره دولتی نا کارا !!!

جدای از مشکلات و مسایلی که در ادارات دولتی ولایت بامیان وجود دارد و نگاشتن آن مثنوی هفت من کاغذ میخواهد؛ هستند تعدادی ادارات دولتی که موجودیت و فعالیت هاشان در طی نزدیک به نه سال گذشته، به هیچوجه شفاف نبوده و بیشتر به موجودات اضافی شبیه هستند که بودن و نبودن شان فرقی برای بامیان و بامیانیان ندارد:
1- آمریت مهاجرین و عودت کنندگان: این اداره قبلا در تشکیلات اساسی اش تحت بست ریاست اداره میشد، اما درین اواخر بنابر اهمیت ندادن دولت مرکزی به بامیان و بی کفایتی مسئولینش، به آمریت تنزل یافته است. برجسته ترین کاری که باید آمریت مهاجرین و عودت کنندگان به عنوان اصلی ترین وظیفه باید انجام میداد تأسیس شهرک مهاجرین در بامیان بود، که آن هم بنابر ضعف مفرط مسئولین آن اداره، بمنظور راه اندازی پروژه دیگری واگذارشد، بناءً کاری دیگری که بتوان از آن به عنوان فعالیت این نهاد در ارتباط به مهاجرین، یاد کرد انجام نیافته است. بدین اساس موجودیتش در بامیان اضافه به نظر میرسد.
2- مدیریت عمومی سرحدات، اقوام و قبایل: این اداره نیز قبلا ریاست بود و اخیراً بنابر عدم کارائیش به مدیریت عمومی تنزل یافته است، سالیان اخیر نشان میدهد که این سازمان دولتی اندک کارائی در جهت بهبود وضعیت زندگی مردم و کار با اقوام و قبایل در بامیان نداشته است وفقط تنی چند به عنوان کارمند، از بودجه دولتی معاش دریافت میکنند و بس. موجودیت تشکیلات این اداره نیز خارج از نیاز بامیان است.
3- مدیریت کوچیها : با شنیدن نامش خنده به آدم امان نمیدهد و با وضعیت موحود در بامیان، فعالیت یک اداره با یک چنین نام و مشخصاتی اصلا مناسب و ضروری به نظر نمیرسد، لذا کاری برای انجام یافتن توسط این اداره وجود ندارد، به جزء استفاده تنی چند از بودجه دولت به عنوان معاش و مصارفات دفتری.
4- آمریت المپیک (ورزش) : با آنکه اداره یاد شده سالانه بودجه چند میلیون افغانیگی را دریافت میکند، اما تا هنوز ما شاهد فعالیت های گسترده آن بمنظور رشد و انکشاف ورزش در بامیان نبوده ایم که بتواند در راستای پرورش روحی و جسمی جوانان بامیان موثر و مفید باشد ، اندک مسابقات ورزشی از رشته های مختلف که در بامیان برگزار میگردد به ابتکار خود ورزشکاران بوده و سهم آمریت المپیک در آن نهایت اندک است.
5- آمریت برق : این اداره با آنکه موجودیتش در بامیان ضروری و حتمی میباشد، اما در طول سالیان گذشته متآسفانه اندک کاری که بتواند گوشه ای از بامیان را با روشنایی برق اشنا سازد نتوانسته است انجام دهد. بناءً موجودیت آن در بامیان بیهوده است.
ادارات دیگری نیز هستند که در پست های بعدی به آنان اشاراتی خواهیم داشت.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

آفرین به شما فرزند بیدار و با دار وطن

عزیزک دلم کدام اداره در بامیان کار برد مورد انتظار را داشته است؟؟؟؟؟؟؟؟

همه چیز در بامیان فقط نوکری و خوش خدمتی است. ولی از بس مردم ما روحیه اش کوبیده شده و فقط از دولت توقع حمله نکردن و قتل عام نشدن را دارند دیگر از کا ر و کار آیی کسی سوال نمی کند.