۱۳۸۹ دی ۲۳, پنجشنبه

حق مسلم مامورين بيچاره را ميگيرند و كاري به فسادهاي كلان اداري ندارند

اخيراً پيشنهادي بواسطه اداره مستوفيت باميان كه مسئوليت پيشبرد امورات مالي را دارد، و حكم والي باميان، كميسيون بمنظور ارزيابي معاش اضافه كاري كاركنان ادارات دولتي ولايت باميان ايجاد شده است.
ظاهراً اين كميسيون صلاحيت دارد تا اضافه كاري كارمندان ادارات دولتي باميان را مورد بررسي قرار داده و در مورد اينكه چه كساني مستحق دريافت آن هستند تصميم ميگيرند.
اضافه كاري امتيازيست كه كارمندان در بدل كار اضافه بر ساعت رسمي در اداره ، مستحق دريافت آن ميگردند، ولي آنچه مشخص و هويداست اين است كه باتوجه به شرايط موجود، درحاليكه يك كارمند عادي يك اداره در بدل اجراي وظايف سنگيني و طاقت فرسايي كه از طرف اداره به وي محول ميگردد، فقط در حدود 8 تا 9 هزار افغاني در ماه حقوق دريافت ميكند و ديگر هيچ صلاحيتي به جزء انجام امور اجرايي و اجراي حكم آمرين شان ندارند، ايجاد يك چنين كميسيوني فقط و فقط ميتواند بروكراسي را بارآورده و سنگ ديگري را پيش پاي كارمندان بدبخت و بيچاره بگذارند تا آنان از اين حقوق ناچيز كه حق مسلم شان نيزهست محروم گردند.
اين درحاليست كه موجوديت فساد اداري در ادارات دولتي و موسسات غير دولتي را هيچ كسي انكار نميتواند، ولي نيست كسي كه كميسيوني ايجاد كند تا :‌
- مصارف گزاف چند ميليون افغانيگي ادارات داراي بودجه بالا را بررسي كند.
- خرچ دسترخوان مقامات عالي را بررسي كند.
- پول هاي اختصاص داده شده به پروژه هاي انكشافي را بازرسي كند.
- هزينه هاي سرسام آور موسسات غير دولتي را كه فقط و فقط صرف معاشات چند هزاردالري كارمندان و مشاورين ميگردد، نظارت و ارزيابي كند.
- پول هاي سرازير شده از طرف موسسات خارجي به ادارات دولتي را بررسي كند.
- و ......
ما با اين وضعيت به كجا خواهيم رفت ؟
فساد اداري چگونه مهار خواهد شد؟

۱ نظر:

نجیب الله گفت...

وای خدای من این چه فیلم است دیگه!
مقامات اگر واقعا می خواهند با فساد مبارزه کنند بروند آب را از سرچشمه پاک کنند که هزاران ملیارد افغانی درجیب کسانی رفته و می رود که کشور را به آتش کشیده اند و می کشند. مگر نشنیدید که به بهانه ی پرداخت خسارت عملیات های چند روزه ی ضد تروریستی در قندهار، کرزی دستور داده صد ملیون دالر نه افغانی به مردم آن قریه بدهند که اگر اسکناس صد دلاری هم به آنها بدهند در خانه های شان جا نمی شود و سر ریز می شود.
درحالیکه نیروهای آیساف مطابق فیلم و اسناد می گویند حتی یک خانه و درخت را خراب نکرده اند فقط خانه های که سنگر طالبان بوده و از آنها حمله صورت می گرفته خراب شده اند. مردم خودشان اقدام به تخریب خانه ها و مزارع خود می کنند و به بهانه ی جبران خسارت از دولت صدها ملیون دلار پول می گیرند. عجیبتر اینکه دولت خودش آنها را یاد می دهد و برای ظاهر سازی یک هیئت نیز شخص رئیس جمهور به آن قریه ارسال کرده تا گزارش تهیه کنند و همان هیئت کرزی صد ملیون دلار پیشنهاد کرده اند!!!!!
اما در بامیان می آیند چند کارمند زحمتکش و بی کس و بی زبان را تحت فشار قرار می دهند که ممکن است کار شما معادل چند صد افغانی کمتر از حقوق پرداختی تان باشد!!!!!
اگر این روند ادامه پیدا کند قطعا یک عده دذدی و تقلب و آدمکشی را روز بروز با مهارت بیشتر انجام می دهند و عده ی دیگر هرچه ازخود صداقت و فداکاری انجام بدهند کم کم به بهانه های مختلف از صحنه و ادارات دولتی حذف می شوند.