۱۳۸۹ دی ۲۸, سه‌شنبه

عزل فرمانده پوليس باميان و معرفي فرمانده امنيتي جديد

جنرال عوض محمد نذيري فرمانده پوليس ولايت باميان اخيراً از سمتش عزل و سمونوال جمعه خان گلدي ياردم كه سابقه فعاليت در قطعات نظامي سمت شمال كشور را دارد،‌ طي مراسمي توسط والي باميان داكتر حبيبه سرابي و مقاماتي كه از مركز آمده بودند،‌ به معرفي گرفته شد.
دلايل اين عزل و نصب به درستي مشخص نيست،‌ زيرا امنيت در باميان كاملا تأمين است و هيچ نگراني احساس نميگردد،‌ اما گفته ميشود جنرال عوض محمد نذيري اخيراً اختلافاتي با والي باميان پيدا كرده بود و حتي زمزمه هايي شنيده ميشود مبني براينكه بعد از شدت گرفتن اين اختلافات، زماني ايشان با سربازانش اداره ولايت را به محاصره گرفته بوده است.
درمراسم معارفه فرمانده پوليس جديد،‌ والي باميان با آنكه از كاركرد قوماندان امنيه سابق تقدير كرد (عملي كه همواره بصورت تشريفاتي اجراء‌ميشود)‌ اما از بعضي عملكرد هاي سليقوي وي به عنوان نكات منفي يادآوري نمود.
اين اقدام در حالي صورت ميگيرد كه عملكرد و رفتار پوليس باميان در جامعه همواره مورد انتقادات شديدي قرار گرفته است، برخورد اجتماعي ناسالم،‌ دريافت پول هاي غير مجاز از كساني كه جلب ميشوند،‌ لت و كوب متهمين،‌ اتهام بستن به افراد بيگناه فقط براساس گزارشات نادرست،‌ عدم توجه به محافظت و نگهداري درست از وسايط نقليه (وسايط نقليه پوليس كه با بهاي نهايت سنگين از محل كمك هاي كشور هاي خارجي خريداري ميگردد،‌ پس از گذشت اندك زماني تخريب ميگردد‌ وركشاپ ترميم اين وسايط شاهد زنده اين ادعاست)، تيزراني و بي احتياطي پوليس هنگام رانندگي كه در سال گذشته بيش از %30 حوادث سنگين ترافيكي توسط وسايط پوليس صورت گرفته است و موارد ديگر،‌ مسايلي است كه در طول ساليان گذشته دامنگير پوليس ملي در باميان بوده است.
بناءً‌ اميد ميرود تا فرمانده جديد پوليس باميان به نكات ياد شده در فوق توجه جدي خويش را متمركز نمايد،‌ تا باشد كه روند تغييرات در باميان جنبه هاي مثبت را بخود گيرد (تغيير مقمات در باميان تا اكنون اكثراً بدون اثرات مثبت بوده است) تا باشد كه وضعيت بهبود يابد.

۲ نظر:

محمد نعیم دهقان زاده گفت...

در آخرین ماههای بودنم در بامیان بود که جنرال عوض نذیری بعنوان سرپرست قومندانی امنیه آن ولایت عرض اندام کرد و مداوم گفته میشد که خیلی مغرور، سرکش، تاجیک محور و ... بود. حال که یک فرمانده ازبک تبار- تقریبا همتبار هزاره ها- در اریکه قدرت جاه خوش نموده، آرزومندیم مردم و اهالی بامیان (هزاره ها) از این فرصت استفاده نموده و حضور لبریز تاجیک ها را متناسب به شعاع وجودی آنها در ولایت بامیان به حد اقل برسانند و با قومندانی ولایت خویش رابطه حسنه برقرار نمایند و ارزش وی را درک کنند. جوانان و قلم بدستان همچون شما نقش برجسته در این زمینه میتوانند ایفا نمایند.

ناشناس گفت...

سلام
مطلبی خوبی رادرباب امنیت واخلاقیات پولیس بامیان یاد آور شده بودید بخصوص استفاده سو از موترهای پولیس که معمولا در امور شخصی وفاملی صورت گرفته بود در دوره قومندان قبلی.
پاینده باد قلم شما