۱۳۸۹ آذر ۱۴, یکشنبه

اعتراض در برابر پشتو بودن سرود ملی

روز جمعه در مراسم فراغت 68 تن از دانشکده زراعت و مالداری دانشگاه بامیان، زمانیکه در شروع مراسم همگی به احترام سرود ملی به پا خاسته بودند، عده ای اندکی همچنان بر روی صندلی های شان نشسته بودند و از ایستادن خود داری کردند.
آنان دلیل این امر را پشتو بودن سرود ملی عنوان کردند و افزودند که با توجه به تعدد زبان ها در کشور، سرود ملی نیز نباید فقط به زبان یک قوم خاص آنهم پشتو باشد، از طرف دیگر آنان ادعا داشتند که از متن سرود ملی چنین بر می آید که افغانستان خاک و وطن اصلی هزاره ها نیست و در آن هزاره ها فقط ساکن این سرزمین خوانده شده است که مفهوم مهاجر بودن آنان را میرساند.
براستی هم چرا چنین تبعیض آشکار اعمال میگردد؟ چرا زبان پشتو زبان برتر باید پنداشته شود؟ چرا اقوام دیگر خویشتن را در سرود ملی تحقیر شده احساس کنند؟
بهتر نبود تا سرود ملی کشور حد اقل به گونه مختلط به دو زبان رسمی کشور یعنی دری و پشتو سروده میشد و متن آن بگونه ای سروده میشد که تمام اقوام افغانستان حضور خویش را در آن احساس میکردند و رضایت همه را جلب میکرد؟

۷ نظر:

محمد ظاهر نظری گفت...

همین دانشجویان در لوحه ای که برای دانشکده شان تقدیم کردند نوشته بودند پوهنتون بامیان، پوححی زراعت و مالداری.

سليمان احمدي گفت...

تشکر آقای نظری
اما شما میدانید تفاوت نظرات و اندیشه ها وجود دارد.

ناشناس گفت...

با سلام
اگر بحث روی زبان باشد، در ولایاتی که مردم از نظر زبانی مخلوط هستند (چند قوم مختلف با زبانهای مختلف)،در تابلوی دانشگاه و دانشکده ها، بیشتر کلمات فارسی است اما متاسفانه در ولایت تک زبانی بامیان هنوز که هنوز است پوهنتون و پوهنحی می باشد.
آنانیکه اعتراض می کنند باید تمام کارکردهای خود را نیز در نظر بگیرند که از گفته آقای نظری بر می آید که چنین نکرده اند.
شاد و موفق باشید

atiq گفت...

من هم از این سرودی ملی‌ متنفرم اگر در افغانستان باشم هیچگاه به احترامش از جای خود بلند نمی شدم ، چرا که سرود ملی‌ باید با مفهوم باشد .

ناشناس گفت...

ff

دردمند بامياني گفت...

احمدي عزيز سلام
خوبي؟
راستش فكر مي كنم من و شما در نوع ديد مشتركات زيادي داريم. اگر ممكن باشد ايميل آدرس خود را به من بفرستيد
bamiyan2@gmail.com

زکی گفت...

این سرود ملی بسیار چوپانی و سطحی است ولی ما باید فعلا روی مسایل خیلی مهمتر که مربوط به صفحه اول سیاست ماست تمرکز کنیم. اگر در زیر این سرود ملی عدالت حاکم می بود من به احترامش جان می دادم ولی مشکل اصلی جای دیگر است و آن اینکه حتی ما و شما را دریک کلام بگویم از آب و نان محروم نگهمیدارند. باید به اولیتها بیشتر توجه و تمرکز کنیم. اگر بنا باشد به سرود ملی هم اعتراض کنیم در صفحه ی دوم اصول سیاسی ما و باید هماهنگ با دیگر فارسی و یا غیر پشتو زبان باشد.

این نکته را نیز باید یاد آوری نمایم که در سرود ملی که افغانستان را وطن پشتون و تاجیک و خانه ی هزاره و ازبک خوانده است. اگر بادید منفی نگاه نکنیم خانه بودن به معنی وطن نبودن نیست بلکه بنا بر یک فرض ما صاحب خانه و میزبانیم و عده ای خانه و کاشانه ی ما را به عنوان وطن خود انتخاب کرده است. ولی بنا بر برداشت دیگر ما در وطن دیگران خانه کرده ایم . بهرحال برداشت یکطرفه نیست. و درنتیجه از لحاظ مفهوم خیلی خیلی دور از انصاف نیست و می توان در سالهای بعد بیشتر اصلاح کرد. اما پشتو بودن آن واقعا ظالمانه و نا معقول است که باید توسط همه برادران غیر پشتو زبان هماهنگ اعتراض شود، نه فقط توسط ما و شما و یا چند نفر انگشت شمار.