۱۳۸۹ آذر ۲۴, چهارشنبه

دهه محرم و تجارت روحانيون و آخوند ها

دهه اول ماه محرم بعد از شهادت حضرت امام حسين عليه السلام و يارانش،‌ همه ساله توسط مسلمانان و به خصوص شيعيان در سراسر جهان تجليل و گراميداشت ميگردد و اما در مناطق شيعه نشين افغانستان،‌ روحانيون و مبلغين ما رسمي را نهادينه كرده است كه بر اساس آن فقط در بدل مقدار معين پول كه در بعضي از ساحات مبلغ هنگفتي نيز است،‌ حاضرند براي مردم موعظه نموده و روضه بخوانند.
اين مسئله به هيچوجه قابل انكار نيست،‌ برهمگان هويدا و روشن است كه اين دهه تبديل به دهه تجارت و كسب در آمد براي مبلغين و روحانيون شده است، به گونه اي كه اگر مردم حاضر به پرداخت پول به اين افراد نشوند، به احتمال زياد عزاداري و روضه خواني در عاشوراي حسيني ملغا خواهد شد و اين فرهنگي كه در درازاي تاريخ در بين مردم نهادينه شده است به فراموشي سپرده خواهد شد.
حال جداي از اينكه حكم شرعي دريافت پول در بدل سخنراني، موعظه و روضه خواني چه ميباشد،‌ مهم وجدان اين آقايون است كه مسئوليت ايماني،‌ديني و وظيفوي شان را فراموش كرده اند و فقط به پول و ثروت مي انديشند نه اينكه با درك رسالت سنگين شان،‌ در ترويج فرهنگ و مكتب انسان ساز عاشورا تلاش كنند،‌ آنها تكرار دهه محرم را به يك عادت براي مردم تبديل كرده اند كه همه ساله تكرار ميشود بدون اينكه درك واقعي مردم از اين حادثه بزرگ افزايش يابد،‌مگر نه اينكه شاعر گرامي اي گفته است:‌
تاسيس كربلا نه فقط بهر ماتم است دانش سراي و مكتب اولاد آدم است

۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلیمان عزیز خیلی قهری از آنچه بقول شما، آخوندها میکنند! بدون پول گلو پاره نمیکنند! ولی چرا خودت یکروز بدون معاش سری به مخابرات نمیزنی؟ مگر تو برای چی آنجا میخ کوب شدی؟ امیدوارم خیلی بهت بر نخورد. همین قسم هر کس را باید حق داد. ملا اگر در بازار کار کند، باز مورد مسخرگی شما قرار میگیرد. نمیدانم این نظر نشر خواهد شد یا نه . باز مسئله وجدان خودت در نظر است

سليمان احمدي گفت...

دوست عزیز ناشناس !
روحانیون و علمای دینی رسالت و وظیفه دینی و ایمانی شان ایجاب میکند تا فلسفه قیام عاشورا و فرهنگ انسان ساز عاشورا را بدون هیچگونه چشمداشت مادی برای مردم تفهیم نمایند تا جامعه اسلامی و حتی انسانی در روشنی قرار گرفته و بسوی سعادت رهنمون گردند، آنان بخاطر تأمین مصارف زندگی شان میتوانند همانند سایر انسان ها (مثل من که شما مثل زده اید) به شغل های دیگری بپردازند. هیچ کسی ملایی را که شاغل است و به گفته شما در بازار کار می کند مسخره نمی کند، بلکه آنانی مورد مسخرگی قرار میگیرند که چشم به کسب درآمد جیب خالی مردم در ایام محرم و سایر موارد، میدوزند.

ناشناس گفت...

بفکر امثال من و سلیمان می بود خیلی وقت پیش محرم را تعطیل می کردیم، چون به نظر ما وقتی ملا سادات دعا بکند و مردم را به امر به معروف و نهی از منکر دعوت کند به ما بر می خورد.

حال انکه نشد از این انتقاد می کنیم که چرا پول میگیرند؟!؟!؟

سلیمان خان مگر ملا انسان نیست؟ نان کار ندارد؟ مصرف ندارد؟

سالها درس خوانده اند تا علم بیاموزند و حالا این خوداش کار شان است.

سليمان احمدي گفت...

بلي دوست عزيز
وقتيكه ملايي كه خودش نميداند چه ميگويد، از كجا ميگويد و براي كي سخن ميگويد، بايد هم به آدم بر بخورد،‌ تجليل از محرم و عاشورا آنگاهي مفيد است كه برداشته هاي علمي و ديني ما بيفزايد نه آنكه كساني بربالاي منبر پيامبر بروند و سخن برانند كه الفباي علم را هم بلد نيستند. امر به معروف و نهي از منكر وقتي قابل قبول است كه بواسطه شخص دانايي كه حد اقل تعريف آن را بداند صورت بگيرد نه آنانيكه با استفاده از تدين و صداقت مردم براي خودش جايگاه اجتماعي ناحق را دست و پا كرده اند.
و آري
ملا هم انسان است، چون انسان است بايد همانند ساير انسان ها زحمت بكشد و زندگي خويش را تأمين كند،‌نه اينكه از روضه خواني امام حسين كسب در آمد كند.

زکی گفت...

سلیمان جان به نظر من مردم ما علمای با تقوا و آگاه را باید از طریق وجوهات شرعی هرچه بیشتر و بهتر تأمین کنند و آنها هم از مردم توقع پول مفت نداشته باشند بلکه توقع پرداخت وجوهات شرعی شان را به مرجع مطمئن داشته باشند و از آن طریق دانشمندان بزرگ دینی و مذهبی تربیت شوند که با خیال راحت و آسوده تحصیل و تدریس و تبلیغ نمایند. همانگونه که در غرب نیز مبشرین مسیحی از همین طریق تأمین می شوند. اما اینکه یک روحانی بیاید در بازار کارکند به نظرمن یک نظر احمقانه است. روحانی خوب روحانی نیست که خرکاری و سفت کاری می کند بلکه روحانی است که تقوا، شجاعت و اخلاص و ... داشته باشد و مردم را بسوی معارف حقیقی دین راهنمایی کند که همان ارزشهای اصیل انسانی است.
من از آخوند بی سواد و متحجر و لی کارگر و زحمتکش سر مزرعه یا در بازار خیلی بدم می آید .

خوبست هرکسی در رشته ی خودش تخصص و مهارت کامل داشته باشد. یک آخوند پاک برای من از هزاران پرفیسور بیشتر ارزش دارد ولی یک آخوند بی سواد و بی تقوا و متملق به فرموده ی قرآن یک خری است که انباری کتاب را حمل می کند و یا مطابق مثل دیگر قرآنی همانند سگ است.
روحانی آسمانی و پاک خیلی کم پیدا می شود خیلی کم و لی ما نباید به همه شان به گمان اینکه بی تقواست اهانت کنیم مگر اینکه فسادش یقینا ثابت شود.