۱۳۸۹ آبان ۱۱, سه‌شنبه

آزادی بیان و شفافیت؛ قربانی های بزرگ کنفرانس گزارش دهی بامیان

با آنکه ششمین کنفرانس گزارش دهی سالانه ولایت بامیان، با هدف ایجاد شفافیت، اطلاع رسانی از روند انکشاف در بامیان، دریافت مشکلات و چالش های موجود در بامیان و راههای حل آنان و نیز اقناع مردم در رابطه به انکشاف در بامیان، ترویج فرهنگ پاسخگویی و در کل تمثیل دموکراسی، از روز یک شنبه آغاز گردیده و تا سه روز ادامه خواهد یافت، اما از جریان روز اول کنفرانس درست برعکس آن را به نمایش گذاشت و نشان داد که تا هنوز مقامات و مسئولین ما به معنی واقعی به انتقاد پذیری و پاسخگویی در قابل کارکردهای شان عادت نکرده اند. نکات ذیل میتواند ثابت کننده این ادعا باشد:
1- در آغاز کنفرانس اعلام شد که اشتراک کنندگان فقط میتوانند سوالهای شان را به شکل تحریری به مجری برنامه بسپارند تا از طرف مسئولین به پاسخ آن پرداخته شود، اما در زمان پرسش و پاسخ به وضوح دیده شد که اکثر سوالاتی که مطرح شده بودند سانسور گردیده و یا بگونه ای منحرف شده و ناکامل به خوانش گرفته میشد و یا اصلا از خواندن آن صرف نظر میگردید.
2- مسئولین سکتور های گزارش دهنده اکثراً به سوالات بعضی از اشتراک کنندگان آنهم مقامات پاسخ میدادند و از کنار اکثر سوالات بگونه بی تفاوت میگذشتند.
3- قوماندان امنیه بامیان به صراحت کامل از پاسخ دهی به سوالات اشتراک کنندگان خود داری کرده و حتی زورگویی اش را به نمایش گذاشت.
4- مدت زمانی که برای پرسش و پاسخ در نظر گرفته شده بود نهایت کم بوده و به هیچوجه بمنظور روشن شدن مسایل و نکات مبهم، کافی نبود.

بناءً با توجه به نکات فوق می توان، نتیجه گرفت که، نگرانی های همیشگی بعضی از شهروندان بامیان، در مورد عدم شفاف بودن این گونه جلسات و تبلیغاتی و نمایشی بودن آن رنگ واقعیت بخود گرفته است.


هیچ نظری موجود نیست: