۱۳۸۹ آبان ۲۳, یکشنبه

پوقانه کمیسیون مستقل انتخابات ترکید

دیشب رسانه ها از افشا شدن فایل صوتی سی دقیقه ای در مورد تقلبات انتخاباتی در انتخابات گذشته پارلمانی کشور خبردادند.

این فایل صوتی حاوی مکالمه تیلفونی یک مقام عالی رتبه دولتی با یکی از کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات که خود را مسئول عمومی دیتابیس (پایگاه داده ها) معرفی می کند می باشد که طی آن مقام دولتی در مورد حذف نام چند تن از نامزدان پیشتاز ولایت هرات و جاگزین کردن افراد مورد نظر وی به جای آنان صحبت می کند و کارمند کمیسیون نیز از ابراز علاقمندی و تمایل خویش نسبت به اقدام در این مورد خبر میدهد.

و اما افشای این فایل از جهات ذیل میتواند مهم باشد:

1- به دنبال بدنامی انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری، افتضاح و بدنامی دیگری ثبت تاریخ افغانستان ساخت که میتواند نگرانی ها را در مورد بهبود اوضاع و استحکام نظام دموکراسی برانگیزد، زیرا ممکن است عمل افشا شده فقط بخش کوچکی از تقلبات و معاملات صورت گرفته بوده و تقلبات گسترده و وسیع که سرنوشت آرای واقعی مردم را تغییر دهد،انجام یافته باشد.

2- با تبدیلی رئیس کمیسیون و تقرر جناب فضل احمد معنوی در این مقام، روزنه های امید در جهت شفافیت انتخابات گذشته پارلمانی به چشم میخورد که ادعاهای ایشان در جریان و پس از برگزاری انتخابات امیدوارکننده تر بود، اما اینک بار دیگر پوقانه کمیسیون انتخابات افغانستان ترکید و اعتماد مردم نسبت به کارکرد ایشان سلب خواهد شد و یا حداقل به شدت کاهش خواهد یافت.

3- موجودیت ریشه ای و بنیادین فرهنگ معامله گری و خیانت به سرنوشت کشور، به وضوح به اثبات رسید و برای مردم مسلم شد که اعمال تغییرات نمیتواند در هیچ عرصه ای کارساز باشد، زیرا نظام حاضر و سیستم موجود به هیچوجه در راستای محو و کاهش فساد اداری و خیانت و معامله گری موثر و تغییر دهنده نخواهد بود و ضرب المثل معروف "آب از سرچشمه گل آلود است" مصداق می یابد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

بیرارجان!
مگر در اوغانستان هم دولتی وجود دارد؟؟؟؟

عملا دولتی وجود ندارد بلکه چند فرد مشخص مطابق میل شخصی و قبیله ی شان هرچه خواستند می کنند!

وجدانا آیا کمیسیون انتخاباتی که بعد از ماهها دهها صندوق رأی را از لب سرک یا زیر میز پیدا کند قابل اعتماد است؟؟؟

وقتی این کمیسیون دهها صندوقش گم می شود خبر نمی شود و بعد از ماهها پیدا می کند چطور از تک تک رأی ها نگهبانی می کند؟؟؟؟

وقتی صندوق صندوق رأی از پیش شان گم و یا تغیر و تبدیل شود چگونه از دانه دانه رأی محافظت می کند؟؟؟

این جوک پیدا شدن چندین صندوق رأی بعد از ماهها از زیر میز یا لب سرک یا انباری و جاهای دیگر را اگر کشورهای دیگر بشنوند از خنده گرده درد خواهند شد!!!!!!!!