۱۳۸۹ آبان ۳۰, یکشنبه

باميان نا امن بايد شود تا مورد توجه قرار گيرد


ولايت باميان، سرزميني كه در دوران جهاد عليه ارتش سرخ از پيشگامان جهاد در كشور بود و در عصر مقاومت مركز اقتدار هزارستان به حساب ميامد، پس از سقوط طالبان و رويكار آمدن نظام جديد مسمي به دموكراسي،‌ به انزوا كشانيده شده است و گويا در جغرافياي افغانستان منطقه اي بنام باميان وجود ندارد.
نه سال گذشته گواه زنده ي بي مهري ها و تعصبات صورت گرفته نسبت به باميان است،‌ شاهكار بازسازي در باميان 5 كيلومتر سرك قير ريزي شده پينه اي است كه چشمان همگان را پر كرده است و گويا باميان را با آن به پاريس مبدل ساخته اند.
و اما عامل اين همه محروميت و بي توجهي به باميان چه چيزي ميتواند باشد؟
يكي ازين عوامل امن بودن باميان و صلح دوست بودن مردم هميشه محكوم آن بوده است،‌ مسئولين خود معترف به اين امرند كه به مناطق نا امن بيشتر توجه ميشود و باميان چون در امنيت كامل بسر ميبرد از نگاهها و توجهات بدور مانده است.
بناءً‌ ثابت ميگردد تا باميان نا امن نشود كسي نيم نگاهي با چشم چپ هم به آن نمي كند،‌ باميان بايد نا امن شود تا مورد تمركز و توجه مقامات حكومتي و جامعه بين الملل قرار گيرد.
عامل ديگر خاموشي و خود فراموشي مردم باميان است،‌مردم باميان با توجه به اينكه ساليان درازي را در ميان آتش جنگ و بحران بسر كرده اند و مظالم بيشمار و طاقت فرسايي را متحمل شده اند،‌ با ديدن وضعيت موجود آن را قناعت بخش دانسته و سجده شكر بجا مياورند،‌ بي خبر از اينكه ساير ولايات به كجا رسيده اند،‌ سقف بودجه انكشافي سالانه آنان چه مبلغي را احتوا ميدارد و رشد سرانه اقتصادي آنان چه ميزاني را نشان ميدهد.
بناءً‌ مردم باميان بايد بدانند كه انكشاف ،‌ ترفي ، پيشرفت ،‌ بازسازي و .... حق مسلم و انكار ناپذير باميان به عنوان بخشي از پيكره افغانستان است و بايد اين حق را به قول معروف يا به مهر علي و يا بزور علي گرفت.
 و عوامل ديگر....

۴ نظر:

نجیب الله گفت...

احمدی جان اگر ناراحت نشوید امنیت بامیان از بی عرضگی و سکوت از روی ترس است نه از روی ادب و وقار مردم بامیان. دیگران نیز متأسفانه خوب فهمیده اند که هزاره ها بسیار محتاط و ترسو شده اند به خاطر همین علنی اعلان می کنند که در فلان ولایت وحدت ملی شکل نگرفته چون همه نمایندگان هزاره است، یا برای باز سازی یک سرک باید بیش از پانزده سال این مردم دهن بسته منتظر بمانند تا فقط یک سرک شان تعمیر شود. البته آنهم برای به یغما بردن معادن بامیان نه منافع مردم بامیان!!!

سليمان احمدي گفت...

آقاي نجيب الله سلام
نظر شما قابل احترام است و منم تا حدي زيادي با شما موافقم
تشكر

زکی گفت...

منم باشما دوتا موافقم

ناشناس گفت...

وموافق چهارم