۱۳۸۹ آبان ۱۶, یکشنبه

بامیان برخاسته از خاکستر جنگ و تبعیض است

داکتر حبیبه سرابی والی بامیان که در افتتاح ورکشاپ یک روزه تهیه نمای ولایتی بامیان، سخن میگفت در بخشی از سخنانش گفت:" بامیان برخواسته از خاکستر جنگ و تبعیض است، بامیان در گذشته ها به مثابه انگشت ششم پنداشته میشد و به دلیل موجودیت تبعیض و آتش جنگ و بحران، از داشتن مراکز تحصیلات عالی محروم بوده و نسبت به سایر ولایات ظرفیت های نیروی انسانی آن پایین است".
وی وضعیت جغرافیایی بامیان را عامل دیگری در مسیر پیشرفت و انکشاف دانست و افزود " نیروی بشری متخصص بامیانی حتی حاضر نیستند شرایط موجود در بامیان را پذیرفته و درینجا کار کنند.
والی بامیان اولویت های انکشافی بامیان را به ترتیب در انکشاف زراعت و مالداری، استخراج معادن به خصوص معدن حاجیگک و رشد صنعت اکوتوریزم در بامیان دانست و گفت با آنکه صنعت توریزم در استراتیژی انکشاف ملی کشور نیامده است اما نمیتوان با نادیده گرفتن این صنعت که میتواند یکی از بخش های اقتصاد پایدار بامیان باشد، فرهنگ و تاریخ بامیان را نادیده گرفت.
داکتر سرابی به اهمیت تهیه نمای ولایتی و ترتیب پلان استراتیژیک ولایت بامیان نیز اشاره کردند و افزودند که با تهیه نمای ولایتی و به دنبال آن ترتیب پلان استراتیژیک بامیان میتوان در مسیر انکشاف بامیان گام های موثری را برداشت.

هیچ نظری موجود نیست: