۱۳۸۹ آبان ۲۰, پنجشنبه

برق بامیان؛ افسانه ای که تاریخ روایت میکند


این روزها اداره برق بامیان از تشکیل آمریت ارتقا یافته و به ریاست تبدیل شده است؛ اما مفهوم و معنی این ارتقا چه جیزی میتواند باشد؟ به جز از تشویق این اداره در راستای کمکاری ایشان و تعمد آنان در محروم نگهداشتن مردم بامیان از انرژی برق.
در حدود 9 سال از استقرار نظام جدید در کشور میگذرد اما تا اکنون اداره برق بامیان به جز نصب چند پایه برق در بازار بامیان کاری انجام نداده است، با آنکه پتانسیل اعمار بندهای برق کوچک و بزرگ در مناطق مختلف این ولایت وجود دارد. بند برق توپچی با تمام تبلیغات و بوق و کرنا افتتاح شد اما تا اکنون اثری از پیشرفت کار آن دیده نمیشود، ناءً این کار عواملی چند میتواند داشته باشد که :
1- وزیر انرژی و آب افغانستان جناب امیر اسمعیل خان با دشمنی دیرینه ای که با هزاره ها دارد هرگز نمی خواهد این مردم از نعمت روشنایی برق و انرژِی مستفید گردند. همانند برق دشت برچی شهر کابل که اظهر من الشمس است.
2- بی کفایت مسئولین حکومت محلی بامیان که هرگز به گونه جدی مسئله برق بامیان را دنبال نکرده اند، این ادعا از آنجا ثابت میگردد آمریت برق هیچگاهی پاسخی در برابر انبوه سوالات مردم بامیان در مورد برق نداشته است.
3- عدم جدیت مردم بامیان در قبال سرنوشت شان که باید در تمامی عرصه ها و به ویژه برق که زیربنای رشد صنایع و فراهم سازی امکانات رفاهی میباشد، گلوی مسئولین را بفشارند و همانند سایر ولایات که دولت را تهدید به نا امنی و خشونت میکنند، حق شان را از دولت بازستانند. زیرا حق گرفتنیست نه خواستنی.
4- عدم توجه جدی احزاب و گروههای سیاسی هزاره ها که در راس حکومت قرار دارند و میتوانند در جهت جلب توجهات به بامیان مفید و موثر عمل نمایند. آنان همگان فقط به حفظ قدرت و ازدیاد سرمایه خویش می اندیشند و بامیان را به جزء در هنگام نیاز به مردم و آرای آنان به فراموشی سپرده اند.

۴ نظر:

زکی گفت...

بسیار عالی و جالب بود از این رساتر نمی شد. مردم بامیان چشمان را بسته و دهن را بازکرده نشسته اند که کرزی بیایید برای آنها برق رسانی کند! زهی خیال باطل ! قبیله گرایان نقشه نابودی مارا می کشد ما آرام و ساکت منتظرنشسته ایم که جامعه ی جهانی کاری کند!!

مبارزات عدالتخواهی از همین اطاقهای فکر و وبلاگهای زنده و فعال شروع می شود. ای کاش دانشجویان بامیان این نوشته را بخوانند و عمق مسایل را درک کنند !!
کاملا درست فرموده اید اگر ریاست برق بامیان واقعا می خواست در بامیان بند برق درست کند آنقدر ظرفیت بامیان بالاست که با کمترین هزینه تا حالا تمام مردم بامیان از برق فشار قوی بهره مند بودند .

بیایید خالصانه و آگاهانه فرهنگ نقد و پرسشگری از مسئولین و دولت را در جامعه نهادینه کنیم و شعور سیاسی مردم خودرا بالا ببریم تا دیگر کسی مارا فریب داده بر گرده ی مان سوار نشود.

ناشناس گفت...

به وبلاگ تان دلبسته شده ام

gholam hazrat گفت...

بیرار گل بسیار گپای خوب موگی امی گپای خوده همرای استاد اکبری هم بوگو که کمی بیدار شوه و از مردم خو دفا کنه . با دیگه نمایندگا ام از نزدیک بوگید.

سليمان احمدي گفت...

بیرار عزیز غلام حضرت
سلام
امیدوارم بهروز و پیروز باشید
آقای اکبری و سایر وکلای ما در پارلمان هنوز آن ظرفیت و قوه درک و توانایی را ندارند که اهمیت این حرف ها را درک کنند بناءً گفتن این حرف ها به ایشان همانند سوره یاسین خواندن پیش کله ... است و بس. آنان باشند که بخاطر مقرری یک پیاده در یک دفتر و واسطه بازی در دعواهای حقوقی و جنایی طرفداران شان بکوشند.